Spletna stran uporablja piškotke. S potrditvijo in nadaljno uporabo se strinjate z uporabo piškotkov.Sprejmi in zapri
    Žit 6_junij 2012

    Življenje in tehnika 6/12

    letnik LXIII, junij 2012

    Redna cena: 4,20 €

    PRVI MITRALJEZI

    Tomaž Lazar

    Že proti koncu 14. stol., le nekaj desetletij po tistem, ko si je smodnik utrl pot na evropska bojišča, se je pojavilo tudi prvo večstrelno ognjeno orožje v obliki več manjših topovskih cevi, nanizanih na preprosti lafeti. Takšna tehnična rešitev je bila resnično primitivna, a je uporabniku vseeno dopuščala, da v poljubnem zaporedju sproži več strelov. Tako so naši predniki poskušali odpraviti morda največjo pomanjkljivost zgodnjega topništva -- zelo majhno hitrost streljanja, ki je bila pri orožju na polnjenje od spredaj pravzaprav neizogibna.

    V jarkih bojišč 1. svetovne vojne se je vojskovanje nepreklicno industrializiralo in dobilo še grozljivejše obličje kot prej. Vendar se razvoj vojaške tehnike še malo ni zaključil. V zadnjem stoletju so človeški umi razvili veliko smrtonosnejša orožja, ob katerih je Maximova strojnica videti skoraj nedolžna naprava. Mitraljezi pa vseeno ostajajo ključni člen vojaške oborožitve, ki ga vse do danes ni mogla izpodriniti nobena druga iznajdba.

    POZABLJENI OSVAJALEC JUŽNEGA TEČAJA

    Vital Sever

    Januarja 1912 se je na Antarktiki nekaj tednov kar trlo raziskovalcev. Roaldu Amundsenu in njegovi norveški skupini se je 14. decembra posrečilo prebiti do južnega tečaja in tedaj so ravno hiteli nazaj proti obali. Šele 17. januarja so na južni tečaj prispeli Robert Scott in možje iz britanske antarktične odprave, ki so lahko le ugotovili, da so jih Norvežani prehiteli. Tudi oni so se odpravili na pot proti obali, ki se je izkazala za njihovo zadnjo pot. Prav takrat pa se je na prizorišču pojavil še tretji mož, Nobu Širase, ki je bil sicer nekoliko pozen, vendar vseeno odločen, da se ovenča s slavo. V zgodbi o osvojitvi južnega tečaja je Širase tako rekoč nevidni udeleženec. Vlogo tega japonskega raziskovalca namreč pozna le malokdo zunaj meja Japonske.

    TATRA -- ŠE VEDNO NA ZMAGOVALNIH POTEH

    Igor Fabjan

    Tatra, eno od najstarejših in najbolj inovativnih avtomobilskih podjetij, že vse od začetkov proizvodnje pred poldrugim stoletjem stoji v mestu Koprivnice v moravsko-šlezijski regiji na skrajnem vzhodu Češke. V 30. letih prejšnjega stoletja je Tatra zaslovela z avtomobili naprednih aerodinamičnih oblik in zračno hlajenimi motorji, nameščenimi v zadnji del vozila. Po zgledu prototipa T97 je Ferdinand Porsche naredil Volkswagnovega hrošča, enega od doslej najbolj uspešno prodajanih avtomobilov. Zadnji osebni avto je s Tatrinih proizvodnih trakov zapeljal leta 1999. Poslej se je Tatra specializirana na proizvodnjo težkih tovornjakov, namenjenih premagovanju najzahtevnejših terenov. Tatrini tovornjaki z vsekolesnim pogonom (tudi 12 × 12) odlično služijo tako vojakom kot raziskovalcem in avanturistom. Robustna vozila so zanesljiva in imajo odlične vozne lastnosti, kar so dokazala na najtežjih preizkušnjah, med drugim tudi relijih Dakar.

    Vital Sever
    SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
    Damir Žniderič
    OBLETNICE 160 LET OSEBNEGA DVIGALA 
    Karen Butina
    OZDRAVIMO SVOJE GENE! KAJ NAM PRINAŠA MEDICINA PRIHODNOSTI?
    Tomaž Lazar
    PRVI MITRALJEZI
    Rasto Snoj
    ZEMELJSKA POSTAJA CEBREROS - ESINO OKNO V VESOLJE Luka Cindro, Matjaž Gams
    HIPERRAČUNALNIKI
    Igor Fabjan
    TATRA - ŠE VEDNO NA ZMAGOVALNIH POTEH
    Vital Sever
    POZABLJENI OSVAJALEC JUŽNEGA TEČAJA
    Gorazd Vezovnik
    DRŽAVLJANSKO BANČNIŠTVO
    Vital SEver
    ISKRA USTVARJALNOSTI
    Arthur C. Clarke
    ZNANSTVENA FANTASTIKA - NA DRUGI STRANI NEBA
    Aram Karalič
    SPLETARNA
    Urška Pajer
    EFEMERIDE JULIJ 2012

    Leto izida2012
    PodročjaLetnik 2012

    Sorodne knjige

    Unsafe JavaScript attempt to access frame with URL about:blank from frame with URL file:///srv/www/ekdis.si/page_content.js. Domains, protocols and ports must match. Array