Spletna stran uporablja piškotke. S potrditvijo in nadaljno uporabo se strinjate z uporabo piškotkov.Sprejmi in zapri
    Življenje in tehnika 10/18

    Življenje in tehnika 11/18

    letnik LXVIII, november 2018

    Redna cena: 4,20 €

    GaŠENJE iz zraka

    Matija Majhen

    Izkušnje kažejo, da so pri gašenju požarov v naravi najučinkovitejša manjša oziroma srednje velika letala, s katerimi je v nevarnih okoliščinah lažje manevrirati. Pomanjkljivost večjih letal je tudi v visoki višini letenja, kjer zaradi razpršenosti med dolgim padanjem v globino gasilno sredstvo ne doseže pričakovanega učinka.

    Razvoj sodobnih gasilnih letal zato ne temelji več na povečevanju njihove velikosti in prostornine rezervoarjev, saj glede na dosedanje izkušnje niso nič učinkovitejša od manjših izvedb, ampak letalski inženirji razvijajo sisteme in metode, s katerimi bi povečali gasilno moč in uporabnost letal, ne glede na njihovo velikost. Največji učinek bi na najbolj požarno ogroženih predelih med drugim lahko dosegli tudi z bolje nadzorovanim odmerjanjem izpustov gasilnega sredstva in uporabo sistema GPS.

     

    MITI IN RESNICA O LESENIH OKNIH

    Aleš Ugovšek

    Velika večina sodobnih oken je izdelanih is lesa, PVC-ja in aluminija. Ob tem, ko zgodovina PVC oken sega v pozna 70. leta in zgodovina aluminijastih oken celo v 20. leta prejšnjega stoletja, pa je zgodovina lesenih oken bistveno daljša. Verjetno je prav to tudi eden izmed razlogov za številne mite in govorice, ki jih je še dandanes mogoče slišati v vsakdanjih pogovorih o lesenih oknih. Lesena okna so cenjena in v sodobni gradnji pomenijo pomemben estetski, varnostni in izolacijski element stavbe. Njihova namembnost je predvsem zagotavljanje varnosti, izolativnosti, prehoda svetlobe in zračenja. Z bliskovitim tehnološkim razvojem tudi lesena okna počasi vstopajo v novo obdobje, njihov razvoj in uporabljene tehnologije pa bodo tesno povezane s panogami Industrije 4.0.

     

    AVTOMOBILSKE (ZIMSKE) VERIGE

    Vinko Kernc

    Verige za vožnjo v snegu se morda zdijo preprosta reč, a ni povsem tako. Pred konstruktorji stoji nekaj izzivov, začenši z izbiro ustreznega materiala. Izkazalo se je, da mora biti jeklo za verige v osnovi žilavo, na površini pa trdo. Žilavost zagotavlja trajnost (preprečuje zlom), trda površina zmanjšuje obrabo, kar prav tako vpliva na trajnost, hkrati pa se učinkovitost verige s časom ne zmanjšuje. Boljše verige so zato izdelane iz jekel, primernih za cementacijo, ob tem pa je seveda pomembno tudi, da je jeklo že v osnovi kakovostno in da je tak tudi sam postopek cementacije. Ko razmere na cesti zahtevajo uporabo verig, je treba te pravilno namestiti, da se med vožnjo ne snamejo in da ne poškodujejo platišča ali celo karoserije. Šele pravilno nameščene verige zares služijo svojemu namenu.

    Vital Sever
    SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
    Damir Žniderič
    Obletnice: 70 let polaroidnega fotoaparata
    Matija Majhen
    Gašenje iz zraka                                                                        
    Peter Zidar
    Problemi kriptovalut                                                                
    Aleš Ugovšek
    Miti in resnice o lesenih oknih
    Vinko Kernc
    Avtomobilske (zimske) verige

    Ciril Bohak
    Kolonizacija sončnega sistema (2. del)                              
    Matija Križnar
    Gobi, dinozavri in Indiana Jones                                          
    Vesna Trančar
    Sodelovanje med človekom in robotom                            
    Marjanca Starčič-Erjavec, Darga Žgur Bertok
    Razširjanje odpornosti proti antibiotikom z genskimi prenosi     
    Darka Lampič
    ZNANSTVENA FANTASTIKA Čas za nov začetek
    Aram Karalič
    Spletarna
    Urška Pajer
    Efemeride: december 2018

    Leto izida2018
    PodročjaRevija ŽIT
    Unsafe JavaScript attempt to access frame with URL about:blank from frame with URL file:///srv/www/ekdis.si/page_content.js. Domains, protocols and ports must match. Array