Spletna stran uporablja piškotke. S potrditvijo in nadaljno uporabo se strinjate z uporabo piškotkov.Sprejmi in zapri
    Življenje in tehnika 05/19

    Življenje in tehnika 05/19

    letnik LXX, maj 2019

    Redna cena: 4,20 €

    Leonardo ob boku predhodnikov in sodobnikov

    Jurij Dobravec

    O njem se učijo v šolah po vsem svetu, ogledujemo si vznemirljivo zanimive razstave ter se v knjigah in drugih medijih čudimo razlagam rekonstrukcij njegovih izdelkov. Kot vse kaže, njegova genialnost pravzaprav ni bila toliko v izumiteljstvu, ampak predvsem v pozornem opazovanju ter sposobnosti opisovanja in risanja. Zgodovina kljub splošno uveljavljenemu drugačnemu mnenju celo kaže, da skice večine renesančnih risarjev sploh ne predstavljajo izumov ali navodil za uporabo, ampak gre za upodobitve naprav, ki so že bile preskušene. Zato nekatere današnje natančne kopije ali makete ne delujejo zato, ker Leonardo česa ni prav preračunal, temveč zato, ker mu je v risarski vnemi kakšna podrobnost razmerij dejansko videnega in delujočega stroja ušla, kar mu glede na več tisoč ohranjenih listih zabeležk seveda lahko oprostimo. A bolj kot zgodovinski zapis sam je pomembno, da te skice in opisi pomenijo prelomnico v znanosti in tehnologiji. Pri tem pa Leonardo nikakor ni bil sam.

    LETALO Libis 180 IN NJEGOVA OBNOVA

    Marko Malec

    Trisedežno športno-turistično letalo libis 180 je bilo zadnje, ki so ga skonstruirali in izdelali v ljubljanski tovarni letal LIBIS. Konstruktorsko ekipo je vodil Marjan Slanovec, dela pa so se lotili v zgodnjih 60. letih prejšnjega stoletja. Letala žal niso dosegla priljubljenosti predhodnikov KB 6 matajurjev in so jih uporabljali samo sedem let, tj. od leta 1966 do 1973. Čeprav naj bi prav libisi 180 zamenjali matajurje, se je njihov čas iztekel komaj tri leta po tistem, ko je slovensko nebo zapustil zadnji matajur. Kar sedem od devetih je bilo uničenih v nesrečah, katerih poglavitni vzrok je bil človeški dejavnik -- predvsem nespoštovanje pravil letenja in napačne odločitve pilotov. Libis 180 namreč ni bil namenjen za osnovno šolanje ali za pilota, ki je imel za sabo pomanjkljivo osnovno šolanje. Tudi varnostne letalne lastnosti niso bile osnovnošolske. Pa vendar so tako kot na matajurjih tudi na libisih 180 pridobivali izkušnje številni povojni slovenski športni letalci.

    STRUPENI PREMAZI PLOVIL PROTI OBRAŠČANJU

    Vesna Lavtižar

    Vsak nezaščiten predmet, potopljen v morje, je podvržen obraščanju s tamkajšnjimi organizmi, kot so alge, morske trave, školjke, cevasti črvi in vitičnjaki. Ta pojav je še posebno neugoden za plovila, saj površina njihovega trupa zaradi obraščanja ni več gladka, kar povečuje trenje med plovbo. Občutno se poveča tudi teža plovila, kar povzroči zmanjšanje hitrosti plovbe in manevrskih sposobnosti ter povečanje porabe goriva celo do 40 %. Poleg tega se na trup plovila pritrjeni organizmi, ki po morju prepotujejo dolge razdalje, v novem okolju lahko čezmerno namnožijo in spodrinejo domorodne vrste. Zaradi tega je bilo v preteklosti okolju že povzročene velike ekološke škode. Najpogostejša in obenem najučinkovitejša oblika zaščite je nanos posebnih barv proti obraščanju, ki pa vsebujejo strupene kemikalije (biocide). Ti se iz premazov za plovila nenehno sproščajo v okoliško vodo, zaradi svoje strupenosti pa preprečujejo, da bi se organizmi priraščali na površino.

    Vital Sever
    SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
    Joc Triglav
    Obletnice: 400 let Keplerjevega 3. zakona o gibanju nebesnih teles
    Jurij Dobravec
    Leonardo ob boku predhodnikov in sodobnikov
    Jošt Razinger
    Borba s plastičnimi odpadki -- boj z mlini na veter
    Marko Malec
    Letalo libis 180 in njegova obnova
    Simon Peter Vavpotič
    Računalniki mislijo namesto nas
     


    Vesna Lavtižar
    Strupeni premazi plovil proti obraščanju
    Peter Zidar
    Terahertz
    Mateja Kišek
    Tehnike gojenja gob
    Aljoša Toplak
    ZNANSTVENA FANTASTIKA Kocka, ki pozna vse odgovore
    Manca Pavlič
    Literatura
    Aram Karalič
    Spletarna
    Urška Pajer
    Efemeride junij 2019

    Leto izida2019
    PodročjaLetnik 2019
    Unsafe JavaScript attempt to access frame with URL about:blank from frame with URL file:///srv/www/ekdis.si/page_content.js. Domains, protocols and ports must match. Array