Življenje in tehnika 6/12

letnik LXIII, junij 2012

PRVI MITRALJEZI

Tomaž Lazar

Že proti koncu 14. stol., le nekaj desetletij po tistem, ko si je smodnik utrl pot na evropska bojišča, se je pojavilo tudi prvo večstrelno ognjeno orožje v obliki več manjših topovskih cevi, nanizanih na preprosti lafeti. Takšna tehnična rešitev je bila resnično primitivna, a je uporabniku vseeno dopuščala, da v poljubnem zaporedju sproži več strelov. Tako so naši predniki poskušali odpraviti morda največjo pomanjkljivost zgodnjega topništva -- zelo majhno hitrost streljanja, ki je bila pri orožju na polnjenje od spredaj pravzaprav neizogibna.

V jarkih bojišč 1. svetovne vojne se je vojskovanje nepreklicno industrializiralo in dobilo še grozljivejše obličje kot prej. Vendar se razvoj vojaške tehnike še malo ni zaključil. V zadnjem stoletju so človeški umi razvili veliko smrtonosnejša orožja, ob katerih je Maximova strojnica videti skoraj nedolžna naprava. Mitraljezi pa vseeno ostajajo ključni člen vojaške oborožitve, ki ga vse do danes ni mogla izpodriniti nobena druga iznajdba.

POZABLJENI OSVAJALEC JUŽNEGA TEČAJA

Vital Sever

Januarja 1912 se je na Antarktiki nekaj tednov kar trlo raziskovalcev. Roaldu Amundsenu in njegovi norveški skupini se je 14. decembra posrečilo prebiti do južnega tečaja in tedaj so ravno hiteli nazaj proti obali. Šele 17. januarja so na južni tečaj prispeli Robert Scott in možje iz britanske antarktične odprave, ki so lahko le ugotovili, da so jih Norvežani prehiteli. Tudi oni so se odpravili na pot proti obali, ki se je izkazala za njihovo zadnjo pot. Prav takrat pa se je na prizorišču pojavil še tretji mož, Nobu Širase, ki je bil sicer nekoliko pozen, vendar vseeno odločen, da se ovenča s slavo. V zgodbi o osvojitvi južnega tečaja je Širase tako rekoč nevidni udeleženec. Vlogo tega japonskega raziskovalca namreč pozna le malokdo zunaj meja Japonske.

TATRA -- ŠE VEDNO NA ZMAGOVALNIH POTEH

Igor Fabjan

Tatra, eno od najstarejših in najbolj inovativnih avtomobilskih podjetij, že vse od začetkov proizvodnje pred poldrugim stoletjem stoji v mestu Koprivnice v moravsko-šlezijski regiji na skrajnem vzhodu Češke. V 30. letih prejšnjega stoletja je Tatra zaslovela z avtomobili naprednih aerodinamičnih oblik in zračno hlajenimi motorji, nameščenimi v zadnji del vozila. Po zgledu prototipa T97 je Ferdinand Porsche naredil Volkswagnovega hrošča, enega od doslej najbolj uspešno prodajanih avtomobilov. Zadnji osebni avto je s Tatrinih proizvodnih trakov zapeljal leta 1999. Poslej se je Tatra specializirana na proizvodnjo težkih tovornjakov, namenjenih premagovanju najzahtevnejših terenov. Tatrini tovornjaki z vsekolesnim pogonom (tudi 12 × 12) odlično služijo tako vojakom kot raziskovalcem in avanturistom. Robustna vozila so zanesljiva in imajo odlične vozne lastnosti, kar so dokazala na najtežjih preizkušnjah, med drugim tudi relijih Dakar.

Vital Sever
SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
Damir Žniderič
OBLETNICE 160 LET OSEBNEGA DVIGALA 
Karen Butina
OZDRAVIMO SVOJE GENE! KAJ NAM PRINAŠA MEDICINA PRIHODNOSTI?
Tomaž Lazar
PRVI MITRALJEZI
Rasto Snoj
ZEMELJSKA POSTAJA CEBREROS - ESINO OKNO V VESOLJE Luka Cindro, Matjaž Gams
HIPERRAČUNALNIKI
Igor Fabjan
TATRA - ŠE VEDNO NA ZMAGOVALNIH POTEH
Vital Sever
POZABLJENI OSVAJALEC JUŽNEGA TEČAJA
Gorazd Vezovnik
DRŽAVLJANSKO BANČNIŠTVO
Vital SEver
ISKRA USTVARJALNOSTI
Arthur C. Clarke
ZNANSTVENA FANTASTIKA - NA DRUGI STRANI NEBA
Aram Karalič
SPLETARNA
Urška Pajer
EFEMERIDE JULIJ 2012

EAN koda2012
Širina0.00
Višina0.00

Sorodne knjige

Stopite v stik

TZS
Lepi pot 6
1000 Ljubljana
080 17 90
info@tzs.si
Delovni čas knjigarne:
pon–pet: 8.00–10.00 in 11.00–14.00 Vikendi in prazniki zaprto

Uradni podatki

TZS d. d., Ljubljana
Lepi pot 6
1000 Ljubljana
Slovenija
ID za DDV: SI39201457
IBAN: SI56 0700 0000 0641 745 (GB d. d., Kranj)

Sledite nam

Certifikat digitalnosti

Tehniška založba Slovenije

Srebrni

Cert ID: 0008/00008

DominoCert Certifikat digitalne odličnosti
TZS d. d., Ljubljana
Matična številka: 5048745000