Življenje in tehnika 1/15

letnik LXVI, januar 2015

BIOLOŠKI (NE)NADZOR

Damir Žniderič

Danes skorajda ni države na svetu, katere naravno ali urbano okolje ne bi dajalo življenjskega prostora kakšni tuji rastlinski ali živalski vrsti, ki je bila še nedavno tako za prebivalstvo kot lokalno živalstvo in rastlinstvo popolna neznanka, potem pa se je namnožila čez vse meje. Najbolj razvpit primer so eksotični hišni ljubljenčki, kot so na primer kače in kuščarji, ki jih njihovi nevestni lastniki -- potem ko se jih naveličajo ali ko postane njihovo vzdrževanje predrago -- meni nič, tebi nič preprosto spustijo v naravo. Glede na to, da imamo pri nas celinsko in ne tropsko podnebje, kot je v domovini večine teh živali, le redko katera preživi zimo. So pa med njimi seveda tudi odpornejše in prilagodljivejše vrste, ki se razmeroma hitro privadijo novemu okolju.

MEHANSKA PODPORA PREKATA ALI UMETNO DELNO SRCE

Aleksandar Gavrić

Razvoj popolnega umetnega srca se je začel v 60. letih prejšnjega stoletja, vendar že razviti modeli niso primerni za splošno uporabo. Zato pa so širšemu krogu bolnikov v zadnjih letih postale dostopnejše črpalke za podporo levega prekata, s katerimi ti lahko čakajo na novo srce tudi več kot eno leto.
Čeprav so prvo srce presadili že leta 1967, zdaj vsako leto dočaka nov organ manj kot 4000 bolnikov z napredovalim srčnim popuščanjem po vsem svetu. Prav pomanjkanje organov za presaditev in veliko število bolnikov, ki niso primerni za takšen zahteven poseg, sta botrovala razvoju mehanskih naprav, ki bodisi nadomestijo ali vsaj podprejo črpalno funkcijo srca. V tem članku so predstavljene črpalke za kratkotrajno in dolgotrajno podporo levega prekata, poleg tega pa tudi glavne indikacije in kontraindikacije ter zapleti pri zdravljenju.

SVET TIRNIH VZPENJAČ

Besedilo in fotografije: Igor Fabjan

Tirne vzpenjače imenujemo vagone na tirih, ki brez lastnega pogona premagujejo strmine. Najpogosteje gre za dva vagona, ki sta prek sistema škripčevja povezana z vlečno vrvjo (jeklenico) tako, da spuščajoči se vagon s svojo težo hkrati dviguje vzpenjajoči se vagon. Brezhibno dvigovanje in spuščanje vagonov ter enakomerno napetost jeklenice zagotavlja motorni pogon.
Razvoj sodobnih tirnih vzpenjač se je začel sredi 19. stoletja, saj je bil povezan z razvojem železniškega prometa. Sprva so vzpenjače s povezanima vagonoma vozile po dveh vzporednih tirih, pozneje pa so v iskanju gospodarnejše rešitve odkrili vožnjo po treh tirnicah, pri čemer je bila srednja tirnica namenjena obema vagonoma, ki sta se na sredini strmine srečala na izogibališču s štirimi tirnicami oz. vzporednima tiroma. Tretja, najvarčnejša izvedba, ima le en skupni tir z izogibališčem, vagoni pa so opremljeni s pari različno velikih koles na eni osi.

Vital Sever
SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
Damir Žniderič
OBLETNICE: 160 let neonske razsvetljave
Aleksandar Gavrić
Mehanska podpora prekata ali umetno delno srce
Damir Žniderič
Biološki (ne)nadzor
Jana Aupič
Biosenzorji in grafen
Joc Triglav
Zgodovina topografskih izmer habsburške monarhije (2. del)
Saša Lipovšek
Sferiti -- znotrajcelična skladišča rezervnih snovi
Igor Fabjan
Svet tirnih vzpenjač
Erik Stritih
Kako lahko vozniki sami vplivamo na porabo goriva?
Bogomir Remškar
ZNANSTVENA FANTASTIKA: Antipohlepin
Aram Karalič
SPLETARNA
Urška Pajer
EFEMERIDE februar 2015

 

Leto izida2014
EAN koda2015
Širina0.00
Višina0.00

Sorodne knjige

Stran 1 od 2 (Vseh vnosov: 14)
Stran 1 od 2 (Vseh vnosov: 14)