Življenje in tehnika 10/15

letnik LXVI, oktober 2015

Referenca-15-01

POPRAVILA NA DALJAVO

Peter Zidar

Po izstrelitvi so vesoljska plovila brez posadke prepuščena sama sebi in jih v vesolju običajno ni mogoče popravljati. Izjema je npr. vesoljski teleskop Hubble, ki je bil načrtovan za popravila v vesolju, poleg tega pa je dovolj blizu Zemlje, da do njega še lahko pridejo astronavti. K večini drugih vesoljskih plovil brez posadke astronavtov ni mogoče poslati ali pa bi bilo to predrago. Tako je edini možni način popravila robotskih vesoljskih plovil prek radijske povezave, ki jo sestavljajo antena ter sprejemnik in oddajnik. Da bi bila ta povezava vedno na voljo, je v vesoljska plovila običajno vgrajenih več radijskih sistemov, ki delujejo na različnih frekvencah. Poleg tega je radijske povezave mogoče izvesti tudi po različnih poteh, npr. prek drugih bližnjih vesoljskih plovil ali neposredno z antenami na Zemlji.

BATERIJE IN AKUMULATORJI -- ZNANI NEZNANCI

Gregor Maček

V zadnjem desetletju so na področju baterij in akumulatorjev nastale velike spremembe. Stare tehnologije so se izboljšale, pojavile pa so se tudi nove. Te so med drugim omogočile, da je na cestah vse več električnih vozil, ki so s stališča uporabe (že skoraj) primerljiva s tistimi na fosilna goriva.
Baterijske celice lahko razdelimo na dve osnovni skupini: primarne in sekundarne. Primarne celice jemljejo energijo iz razpada ene od elektrod. Ko elektroda razpade, elektrolit lahko včasih izteče in poškoduje okolico. Zato jih vse bolj nadomeščajo alkalne baterije, ki imajo elektrolit na bazični osnovi in je manj agresiven. Sekundarne celice (akumulatorji) obstajajo v več različnih izvedbah, od katerih ima vsaka svoje prednosti in slabosti. Idealne celice namreč ni. Zato moramo pri odločanju za tip celice vedno sklepati kompromise med različnimi, navadno izključujočimi se možnostmi.

ZMAGA SLOVENSKIH ŠTUDENTOV LETALSTVA V ZDA

Tadej Kosel

Študentje Fakultete za strojništvo Univerze v Ljubljani so se letos že osmič zapored udeležili mednarodnega tekmovanja v gradnji daljinsko vodenih brezpilotnih letal -- DBF (angl. Design/Build/Fly), ki ga v Tucsonu, Arizona, organizirata Cessna Aircraft Company in Raytheon Missile Systems s podporo Ameriškega inštituta za aeronavtiko in astronavtiko. Tokrat je Ekipa Edvarda Rusjana z letalom EDA15 v konkurenci 83 ekip iz 16 držav osvojila prvo mesto. S tem so njeni člani dokazali, da so v konstruiranju, izdelavi in letenju daljinsko vodenih brezpilotnih letal, ki morajo zadostiti kompleksnim tehničnim zahtevam, najboljši na svetu.
Gre za tekmovanje, ki poteka že od šolskega leta 1996/97. Z njim želijo organizatorji spodbuditi študente letalstva oz. aeronavtike po vsem svetu, da teoretično znanje, ki so ga pridobili v času študija, uporabijo pri zasnovi in gradnji radijsko vodenega tekmovalnega letala, za kar je potrebno dobro poznavanje aerodinamike, mehanike letalskih konstrukcij, materialov, elektrotehnike in letalskih elektropogonov ter znanje pilotiranja letal.

Vital Sever
SVET ZNANOSTI IN TEHNIKE
Damir Žniderič
OBLETNICE: 220 let svinčnika
Peter Zidar
Popravila na daljavo
Jernej Horvat
Pametna ura -- da ali ne?
Gregor Maček
Baterije in akumulatorji -- znani neznanci
Vital Sever
Trenutek zdaj


Tadej Kosel
Zmaga slovenskih študentov letalstva v ZDA
Bojan Beškovnik
Nove tehnologije v hladnih oskrbnih verigah
Veronika Sorokin
Nurag Su Nuraxi na Sardiniji
Manca Pavlič
LITERATURA
Kyle L. Wilson in Andrew B. Barbour
ZNANSTVENA FANTASTIKA: Konec nesmrtnosti
Aram Karalič
SPLETARNA
Urška Pajer
EFEMERIDE november 2015

Leto izida2015
EAN koda2015
Širina0.00
Višina0.00

Sorodne knjige

Stran 1 od 2 (Vseh vnosov: 14)
Stran 1 od 2 (Vseh vnosov: 14)